Etusivu

Sekalainen
Sivuhakemisto

06.04.2009 Wellington - Picton

Maanantaiaamu oli jälleen kylmä, mutta selkeä ja kaunis. Lähdimme ajamaan kahdeksan maissa kohti etelää. Ehdimme Wellingtoniin puoliltapäivin ja pienen parkkisähellyksen jälkeen tapasimme Poltsin kaverin Skouden eli Tommin lounastreffien muodossa. Söimme keskustan itämaisessa ravintolassa, jossa oli loistava tarjous niin että jokaista maksettua ruoka-annosta kohden sai toisen ilmaiseksi. Kolmen henkilön lounas (yht. kuusi annosta ja kaksi kahvia) maksoi noin 25 euroa!

Syömisen jälkeen kävimme luomukaupassa ostamassa vähän herkkuja ja sitten siirryimme Te Puia -museoon. Se on eräänlainen Uuden-Seelannin kansallismuseo, jossa on luonnontieteellisten ja kulttuuristen näyttelyiden lisäksi myös maksullisia erillisiä taidenäyttelyitä. Muuten museo on ilmainen kävijöille. Katselimme lähinnä eläintieteellistä näyttelyä tutustuen paikallisiin eläinlajeihin sekä Antarktikselta pyydystettyyn jättiläiskalmariin.

Lähdimme museosta puoli viiden maissa ja kävimme pikaisesti parissa vaellusliikkeessä, koska Poltsi halusi selvittää mitä jääruuvit maksoivat. Hinnat olivat kuitenkin samalla tasolla kuin Suomessakin, joten tavara jäi kauppaan. Lopuksi kävimme vielä Skouden työpaikalla printtaamassa lauttalippujen tilausvahvistuksen.

Matka lauttarantaan oli vain parisen kilometriä, mutta iltaruuhka oli pahimmillaan. Pääsimme kuitenkin perille huonohkoista opasteista huolimatta vain yhden U-käännöksen jälkeen. Systeemit olivat ihan vastaavat kuin Ruotsin- ja Saksan-laivoilla, joten odottelimme tottuneesti autojen lastaamista laivaan. Lautta vaikutti melko täydeltä, joten etukäteisvaraus ei todellakaan ollut ollut huono idea!

Alus lähti muutaman minuutin etuajassa noin klo 18.21. Haimme juomat kahvilasta ja nuokuimme seuraavat kolme tuntia laiskasti tekemättä sen kummemmin mitään. Liisa luki huvikseen kummallisia ilmoituksia AA:n Bed&Breakfast -kirjasesta ja Poltsi torkkui pää pöytää vasten. Koska ulkona oli sysipimeää, ei maisemien katselustakaan ollut ajanvietteeksi. Jossain vaiheessa Wellingtonissa nähty synkeys vaihtui myös rehelliseen sateeseen.

Lautta saapui Pictoniin ajallaan ja ajoimme muutaman minuutin matkan hostelliin. Majoituimme kahdesta makuuhuoneesta koostuvaan huoneistoon, jossa toisessa huoneessa asusti amerikkalaispari. Koska kello oli jo yli puoli kymmenen saapuessamme, emme jääneet turisemaan sen enempää vaan päädyimme hetimiten nukkumaan.

Majoitus: Atlantis Backpackers (Auckland Streetin ja London Quayn risteys): deluxe room yhteiskeittiöllä ja kylpyhuoneella 65 nzd sis. vaatimattoman aamiaisen ja petivaatteet