Etusivu

Sekalainen
Sivuhakemisto

Keskiviikko 11.6 Strängnes

Kävimme päivällä Gripsholmin linnassa lähellä Mariefred. Linna oli ihan mielenkiintoinen, joskin vanhan ajan mahtimiehien muotokuvista ehti saada melkoisen yliannostuksen ennen kiertelyn loppua. Linnassa oli myös oma teatteri, joka oli ihan mielenkiintoinen.

Kävelimme koirien kanssa Strängnesin keskustassa, joka oli viehättävä vanhoine rakennuksineen. Mäen päällä oli vanha tuulimylly, jonka liepeillä oli hienoja puutaloja jopa 1500-luvulta. Talojen seinissä oli laattoja, jossa kerrottiin rakennuksien ja niiden asukeiden historiasta. Toisella mäellä oli puolestaan kirkko, jonka pihalla ja seiniin upotettuna oli viikinkiajan paasia riimukirjoituksineen.

Torstai 11.6 Strängnes

Ajoimme Stallarholmiin Åsaan, jossa oli viikinkiaikaisia hautakumpuja ja viikinkiveneen muotoon kivistä tehty muinainen muistomerkki. Se näkyy jopa Google Mapsista. Paikka näytti toimivan hevoslaitumena ja sekalaisia niittykukkia ja lantaa oli yltympäriinsä. Koirat olivat kiinnostuneita etenkin ensimmäisestä.

Illalla vierailimme Poltsin tädin luona sekä poikkesimme katsomassa hänen toisen serkkunsa uutta taloa hauskoine kissoineen. Poistuimme kuitenkin melko varhain, sillä seuraavan aamun herätys oli todella aikainen lautallelähdön vuoksi. Pihalla bongasimme illalla kesyn ja nälkäisen siilin.

Perjantai 13.6 Tukholma-Turku-Helsinki

Heräsimme neljän maissa ja pikaisten aamutoimien jälkeen lähdimme ajamaan kohti heräilevää Tukholmaa. Moottoritien varrella näkyi useita peuroja. Saavuimme lauttarantaan ajoissa. Yritin pissattaa koiria vielä laivaan jonottaessamme, mutta viheralueet alueella olivat enemmän kuin vähissä eikä autojonojen välissä pujottelu tuntunut kovin mukavalta.

Lautassa saimme autolle hyvän paikan hyvin läheltä hisseille käyntiä. Syöksyin auton pysähtyessä ulos estämään seuraavan auton ajon liian lähelle. Saimme koirat jokseenkin kunnolla pois autosta ja omalle hyttikannelle, vaikka ruuhka hisseille oli kova, tilat ahtaita ja etenkin Vinhaa jännitti kovasti.

Hyttien siivous oli pahasti kesken ja jouduimme odottelemaan ainakin puolisen tuntia kerrosaulassa koirien kanssa. Ne onneksi alkoivat jo rauhoittua ihan mukavasti. Hyttimme oli erittäin hölmösti sijoitettu pitkälle käytävän loppupäähän ja koirien kanssa pujottelu ihmisten ja tavaroiden välistä oli aika tuskaisaa. Hyttiin päästyämme odottelimme laivan lähtöä ja kun koirilla tuntui olevan kaikki hyvin, menimme aamiaiselle. Aamupalan jälkeen loppupäivä kului lähinnä torkkuen ja lueskellen. Käytimme koirat kerran kannella, mutta ne suorastaan järkyttyivät pissalaatikon todella törkeästä kusen hajusta eivätkä muutenkaan viihtyneet ulkona.

Hytistä autoon kulkeminen sujui jo helpommin, joskin valopäitä tuntui riittävän joka paikassa. Yksi puminomistaja oikaisi koiransa kanssa meidän ja takana olevan auton välistä muutaman kymmen sentin raosta takaluukun ollessa vielä auki. Onneksi tytöt olivat tilanteesta kaikin puolin sen verran hämmentyneitä etteivät päättäneet hypätä ulos tekemään pumista hakkelusta...

Turussa pysähdyimme sataman ulkopuolelle kadun varteen ja koirat kävivät Suomen Joutsenta katsellen maisemapissalla ja -kakalla oikein urakalla 13 tunnin matkan jälkeen. Ajoimme siitä suoraan Helsinkiin; matkalla moottoritien penkalla näimme nuoren hirven. Onneksi siis penkalla, ei tiellä... Hirvikolari ei ehkä olisi ollut toivottu päätös näiden noin 5500 ajokilometrin jälkeen.