Etusivu

Sekalainen
Sivuhakemisto

Keskiviikko 4.6 Inari-Kirkkoniemi

Siivosimme mökin aamulla. Etenkin Hurja oli edelleen aika uninen ja yritti pyrkiä koko ajan takaisin mökkiin nukkumaan. Kumpikaan koira ei vaikuttanut kuitenkaan mitenkään lihasjäykältä eilisen reissun jäljiltä.

Starttasimme ennen kymmentä. Jouduimme ajamaan takaisin Ivaloon eli etelään päin palauttamaan mökin avaimen. Avaimen olisi saanut lainaan myös Siidasta, mutta luulimme että se ei ole niin myöhään auki emmekä edes varmistaneet asiaa. Ivalossa postitimme myös muutaman kortin, jotka olin kirjoittanut edellisiltana.

Poltsin pettymykseksi Näätämön raja-asema oli vähintäänkin vaatimaton. Norjan puolella oli miehitetty tullirakennus, mutta sitä lukuunottamatta missään ei ollut yhtään rajavartiaa tai muuta henkilöä tarkkailemassa maastapoistumistamme tai -saapumistamme.

Pian Norjaan tulon jälkeen pysähdyimme hienolla koskella Neidenin lähellä. Koiratkin saivat ensi kertaa tassunsa ulkomaan maaperälle. Ajoimme Kirkkoniemeen ja kävimme siellä turisti-infossa hakemassa muutamia esitteitä. Parin valokuvaussession ja pikaisen eväiden syönnin jälkeen lähdimme samaa reittiä takaisin kohti Vadsötä. Matkalla näkyi upeita maisemia, jäisiä järviä, lumisia tunturihuippuja, laskuveden paljastamaa merenpintaa, poroja vasoineen...

Koska oli jo iltapäivä, päätimme muuttaa matkasuunnitelmaa hieman ja jättää Vardön väliin kokonaan. Ajoimme Vadsön läpi pysähtymättä ja jatkoimme siitä noin 15km eteenpäin pieneen kalastajakylään, Ekkeröihin. Siellä on matala tunturi, jolla pesii tuhansia lintuja. Törmät olivat sakeanaan paikallaan olevia ja ilmassa lentäviä pikkukajavia ja joukossa näkyi ainakin yksi korppikin. Kajavia oli myös vedessä ja lintujen ääntely kuului todella vahvasti. Saarella oli myös jokunen lammas karitsoineen. Koirat nauttivat ulkoilusta myös eivätkä häirinneet lintuja. Tyttöjen päämielenkiinto kohdistui kuolleiden sopuleiden etsimiseen ja syömiseen - asia jonka ilkeä äiskä yritti parhaimman taitonsa mukaan estää... Kuljimme tunturilla parin kilometrin merkityn polun, jossa oli opastetauluja eläimistä ja saaren elämästä myös suomeksi.

Ekkeröissä oli heti kylään tultaessa välittömästi rannan tuntumassa pari mökkiä, joiden vieressä oli kyltti "vuokrattavana". Poltsi yritti soittaa ilmoituksessa oleviin numeroihin, mutta tavoitti vain erään rouvan joka ei ollut riittävän lähettyvillä. Vähän pettyneinä lähdimme ajamaan takaisin Vadsöhön löytääksemme majapaikan – kello oli kuitenkin jo seitsemän Suomen aikaa. Juuri saapuessamme kaupunkiin Poltsin puhelin soi ja mökin vuokraamisesta soitettiin. Ajoimme siis takaisin Ekkeröhön ja vuokraaja saapui paikalle hetken päästä. Vuokrahintan oli melkein 100e, mutta toisaalta saimme sillä hinnalla uudehkon, ison mökin, josta on upea näköala Varanginvuonoon, ison aidatun pihan ja pääsyn rannalle.

Koirat spurttailivat pihassa hetkisen ennen iltaruokaansa ja vetäytyivät sitten nopeasti sohvalle nukkumaan. Ne eivät vaivautuneet edes iltapissalle: Vinha kävi pikaisesti kääntymässä pihalla ja Hurja ei vaivautunut edes ylittämään kynnystä vaan palasi nopeasti sohvalle... Omakin olo oli aika väsynyt, joskin Poltsi jaksoi vielä mennä tutkailemaan laskuveden paljastamaa rantaa ja kävi hetken heittelemässä virveliäkin.