Etusivu

Sekalainen
Sivuhakemisto

Reittisuunnitelma

Matkan tarkoitus on kiertää Eurooppaa, varsinkin sen itäisiä provinsseja. Alle tulee päiväkohtaisia sepustuksia (ja toivottavasti myös kuvia) sitämyötä kun matka etenee.Jossain vaiheessa saataneen myös galleria aikaiseksi.

25.06. Ajo Turkuun lautalle

Matka alkaa ajamalla Turkuun jossa käymme syömässä ja ulkoiluttamassa koiria Kakolan entisen vankilan ympäristössä. Ajaessa keskustassa huomasimme hämmästyneinä että useilla henkilöllä on toppatakki vaikka lämpömittari näyttää lähes 20 asteen lämpötilaa. Autosta ulosastuessa ymmärrämme miksi. Tulee, ja lujaa. Toivottavasti merenkäynti  ei ole ihan mahdoton.

26.06. Tukholmasta Hammooriin

Matkan pisin ajo, Ruotsin ja Tanskan läpi pohjois-Saksaan jossa Liisa tapaa ystävänsä ja jossa yövytään pienellä paikkakunnalla.

Matka Ruotsin läpi taittuu melko vaivattomasti. Edellisyö tosin oli melko rauhaton kun koirat eivät ollee tottuneet nukkumaan hytti-tyyppisessä ympäristössä. Asiaa ei auttanut että kello yhden aikaan yöllä jotkut nuoret olivat päättäneet juosta käytävää pitkin jota Nasta sitten piti paheksua äänekkäästi.

Parisataa kilometriä Tukholmasta pysähdytään tankkaamaan ja juodaan samalla kahvit. Sää on aurinkoinen ja tiellä ei ole ruuhkaa joten saavutaan joutuisasti Malmöön lieppeille josta sillan yli, ja salmen ali saavutaan Tanskanmaalle.

Tanskakaan ei autoilullisesti  tuota ongelmaa, poislukien pientä selittämätöntä ruuhkaa Köpenhaminan jälkeen. Ruotsin läpi ajaessa näkyi muutama tuulivoimala, Tanskassa jo enemmänkin. Ruotsin tankkauksen jälkeen tavoite on tankata vasta Saksassa.

Tultaessa Rödbyhavniin päästäänkin taas jonottamaan lautalle, ja arvattavasti juuri saapuvaan lauttaan mahtuu kaikki meitä edellä olleet. Onneksi lautta kulkee joka 40. minuutti joten vartomisen aikana jaloitellaan ja tyhjennetään rakkoja. Nastan mielestä viereen parkkeeratut motoristit ovat erittäin kiinnostavia.

Lauttamatka Puttgardeniin kestää vain vajaan tunnin, mutta siitä huolimatta otetaan koirat autosta ja jaloitellaan yläkannella. Jänskä osoittaa suomalaista epäsosiaalisuutta murisemalla muutamalle epäilyttävälle matkustajalle (vanhempi rouva voisi olla itseasiassa naamioitunut ninja). Ei kestä kauaa kun kuuluu jo kuulutus siitä että lähestytään satamaa joten keräännytään ja pakkaudutaan taas autoon. Päätös ottaa koirat oli muutenkin hyvä ajatus koska autokannella on useampi ajoneuvo jonka varashälytin huutaa laivan keikkumisesta.

Keulavisiirin noustua koetaan pieni jännitysmomentti kun auto ei lähdekään käyntiin. Tankki on melkein tyhjä ja mielessä käy että oliko se liian tyhjä, mutta onneksi kolmannella yrityksellä lähtee käyntiin. Päästään ajamaan omin neuvoin maalle.

Puttgardenista on vielä muutama sataa kilometri yöpymispaikalle, ja tie on enimmäkseen moottoritietä, joten nyt pääsee italian ihmeauto kokemaan korkeampia nopeuksia. 160km/h nopeus tuntuu huimalta, kunnes ohi vilahtaa Porsche jolla valehtelematta oli lasissa 200+. Naftaa säästämiseksi päädytään lopulta ajelemaan 110-130km/h, jolloin reissun keskikulutus tuntuu pysyvän siinä 6.6l/100km.

Hammoorin majoituspaikka on hieman vaikeata löytää (onnistuimme jopa kääntämään auto hotellin pihalla ymmärtämättä että kyseessä oli oikea paikka), mutta lopulta asia valkenee, löydämme respan ja erittäin ystävällisen omistajan joka osoittaa meille huoneemme. Paikka on erittäin siisti ja ylittää moninkertaisesti hintansa sekä varustelultaan että kooltaan.

Liisa lähtee autolla tapaamaan ystäväänsä koirien kanssa, joten minä lähden tutustumaan hotellin yhteydessä olevaa ravintolaa. Pieneksi pettymyksekseni tarjolla on vain vaaleata ja tummaa lageria, mutta asian korjaa se että Krombacherin tumma lager on hyvää. Lisä-vaivaa aiheuttaa ravintolan sääntö (joka ilmeisesti on yleistä Saksassa) että kortin minimilaskutusmäärä on 15€ jonka sain neuvoteltua alas kahdeksi tuopiksi.

27.06. Hammoorista tankkimuseon kautta Darmstadtiin

Seuraavana päivänä on jo hieman ohjelmaakin. Hampurin ja Hannoverin puolivälissä Munsterissa oleva tankkimuseo jossa menikin useampi tunti. Suurin kiinnostuksen kohde oli tietenkin saksalaiset toisen maailmansodan tankit jotka olivat hyvin edustettuina museossa. Kokoelmista löytyi myös Sherman 4A1, SU-100 sekä uudempia panssareita.

Käynnin lopulla kaatosade yllätti jota sitten odoteltiin museon kahviossa tovi. Kun vedentulo väheni niin hilppaistiin autolle ja lähdettiin jälleen liikkeelle. Ei kestänyt kauan ennenkuin keli oli taas täysin kuiva.

Näitä paikallisia säävaihteluita tulikin sitten koettua enemmänkin. Ei ollut ollenkaan tavatonta että sää vaihteli 10 minuutin sisällä sade-aurinkoista-sade-aurinkoista-sade.

Darmstadtissa saatiin pyöriä hieman ympäri juna-aseman kauppakeskusta kun osoite hotelliin oli muualla kuin itse hotelli. Onneksi löytyi lopulta ja saatiin kaikki rontattua hotellihuoneeseen. Liisa lähti vielä lopuksi tiedusteluretkelle viedessään koirat ulos.

28.06. Darmstadt, Frankensteinin linna sekä Plansee

Seuraavana aamuna herättiin suhteellisen aikaisin. Darmstadt oli tarkoitus olla vain yöpymispaikka, mutta Liisa halusi nähdä Hundertwasser-talon joten lähdettiin sitten kävelemään kohti keskustaa hotellilta.

Aluksi ei näkynyt juuri ketään joten äimisteltiin rakennuksia, mutta lähemmäs keskustaa alkoi näkymään myös paikallisia. Osoittautui että joillakin oli vielä meno päällä, ja olivatkin hyväntuulisen humalaisia. Muilla taas näkyi jo krapulan merkit. Kaduilla näkyi muutenkin juhlimisen merkkejä, puolitäysiä pulloja ja oksennusta.

Hundertwasser-talo löydettiin ja kierrettiin sitä ottaen muutaman kuvan. Äimistelyn jälkeen lähdettiin takaisinpäin, ja otettiin hieman eri reitti jolloin ohitettiin sitten krapulakauhistus, soiva kirkontorni. Lisäksi lämpötilakin oli jo noussut huomattavasti aamusta, joten kipitimme takaisin hotellille.

Auto pakattiin jo tottuneesti, ja kohta kaarsimme jo kohti seuraavaa kohdetta: Frankensteinin linnaa.

Linna sijaitsee kukkulalla (tietenkin), ja pienen navigoinnin jälkeen (linna on kukkulaa kiertävän tien varrella, ei sen päässä) löysimmekin sen. Aluksi näimme ainoastaan raunioituneen vartiotornin sekä pätkän muuria, mutta kun kiersimme sen niin osoittautuikin että linnan yhteydessä oli useita rakennuksia joissa asuttiin edelleen, ja josta myytiin myös rinkeleitä, jei!

Itse linna oli pitkälti raunioitunut. Ehjänä oli ainoastaan muurin porttitorni, sekä päätorni jonne kapusimme koirien kera. Näkymä oli mahtava eikä vieno tuulenviirekään haitannut, koska aurinko paistoi täysillä. Kierrettyämme rauniot ja syötyämme kioskista ostetut rinkelit jatkoimme matkaa Planseelle.

Matka Planseelle oli melko hiljainen, olihan sunnuntai, ja tämän seurauksena emme sitten myöskään löytänyt kunnollista kauppaa joka olisi ollut auki. Kävimmel lopulta Reuttessa bensiksen yhteydessä olevalla minimarketilla hakemassa välttämättömimmät.

Tie Reuttesta Planseelle meni pitkän laakson pohjalla, ja lopussa Plansee-järven sekä vuorenseinämän välissä. Tien varrella oli paljon ihmisiä jotka olivat tulleet viettämään vapaa-päivää, tästä huolimatta useat ajajat (varsinkin moottoripyöräilijät) eivät kaihtaneet ohitella hitaammin liikkuvia autoja.

Perille päästyämme oli hienoinen epäselvyys siitä olimmeko oikeassa paikassa. Kuvittelimme varanneemme mökin Plansee Camping-alueelta, mutta osoittautuikin että samaisella alueella toimii erikseen sukellusleiri jonka mökkiä me etsimme.

Saimme loppujenlopuksi selvitettyä kaiken, ja purettua auton. Mökki oli ihan kelvollinen, varsinkin hintaan nähden, kolmella huoneella ja sähköllä, joskin vesi piti hakea erikseen leirintäalueen vesipisteestä.

29.06. Plansee sekä Neuschwanstein

Planseellä oli tarkoitus tehdä Sentinel MOD2-kurssi joka kestäisi sen 3-4 päivää. Tämän lisäksi tarkoitus oli paikata viimeretkeltä väliin jäänyt käynti Neuschwansteinin linnalle. Tämän seurauksena meillä olikin sitten varattuna yhteensä 5 yötä camping-alueella, ja heti ensimmäisenä päivänä lähdettiin retkeilemään linnan suuntaan.

Matka leirintäalueelta linnalle oli noin 30km, enimmäkseen pikkuteitä, joten nähtävää riitti matkan aikana. Perillä olikin sitten isompi turistirysä.

Alkujaan olimme suunnitelleet että jätämme koirat autoon (ikkunat toki verkotettu), mutta kun osoittautui että seuraava englanninkielinen kierros alkaisi vasta useamman tunnin kuluttua, muutimme suunnitelmaa niin että kävelisimme ylös linnalle koirien kanssa ja katselisimme ympäristöä.

Kävely tärpäntiinitietä linnalle olikin oma kokemus, ei vähintään senvuoksi että tietä pitkin kulki myös useat hevosvaljakot jotka olivat koirien mielestä erittäin kiinnostavia. Ihmiset puolestaan ihastelivat koiria.

Linnalle saavuttuamme ihmiset näyttivät ottavan melkein yhtä paljon kuvia meidän koirista kuin itse linnasta :-)

Käväistiin linnan portilla ja senjälkeen jatkettiin vielä Marian sillalle joka sijaitsee hieman korkeammalla linnan takana olevan laakson yläpuolella. Silta oli täpötäynnä turisteja joten käytiin yksitellen katselemassa maisemia sillalta. Sitten käveltiin takaisin autolle.

Matkalla takaisin pysähdyttiin vielä 'metsä-kokemus'-paikalla joka huomattiin tulomatkalla. Kyseessä on rakennelma jossa metsän yli on pilareiden varaan jännitetty riippusiltoja. Pilareiden kohdalla oli sitten info-taulut jotka kertoivat metsästä ja sen roolista ympäristöön. Itse sillat olivat erittäin tukevia joten koirat seurasivat mukana.

Siltareitin päässä oli metsähallituksen rakennus, jossa ei käyty, sensijaan päädyttiin kävelemään metsän kautta takaisin, käväistiin vielä vierellä virtaavan Lech-joen rannalla juottamassa koirat. Uimaan eivät halunneet, vesi taisi olla liian kylmää.