Etusivu

Liisa

Autot
Juhlat
Kotiteatteri
Kuvaaminen
Sukeltaminen
Matkailu
Musiikki
Ohjelmat
Roolipelit
Ruuanvalmistus
Tietokoneet
Arkistot
Sekalainen
Sivuhakemisto

Parashinta.fi:n tapa käydä kauppaa

Selailin MBNetin Hintaseurantaa syyskuun 28. etsien hintatietoa Opteroneista ja huomasin että parikin kauppaa möi 252-mallia (rev. e4) erittäin hyvään hintaan, eli alle 400 euroa (ktso. hintaseurantakäyrä). Minulla oli jo jonkin aikaa ollut tarkoitus hankkia tuplasuorittimella varustettua konetta ja katsoin että tuo hinta oli sellainen että voisin hyvinkin toteuttaa suunnitelmani.

Parashinta.fi vaatii että rekisteröi itsensä heidän kauppapaikkaan, minkä tein ja tein tilauksen. Välittömästi sain tilausvahvistuksen) joka kehoitti maksamaan annetun summan heidän tililleen, sain myös maksumuistutuksen. Tässävaiheessa odotin kaksi vuorokauden ennen maksamista odottaen palkkaani. Maksu suoritettiin 30. päivä syyskuuta. Parashinta.fin sivujen mukaan heille saataisiin ko. tuotetta seuraavan kerran 10. lokakuuta mikä sopi minulle.

Tiesin että tuo hinta (348.56 euroa per suoritin) oli halpa, mutta kun hinta oli ollut tuo samainen jo monta viikkoa ja kaikenlisäksi tuttavani vielä pystyi varmistamaan että Techdata todellakin myy tuota kyseistä suoritinta tuohon hintaluokkaan niin oletin että kyseessä oli halpaerä, olihan kyseessä kuitenkin vanhentuva suoritinmalli joka pian väistyisi uudemman kaksoissuorittimen tultua markkinoille.

Sain kuitenkin seuraavaksi 6.10. viestin että tilaukseni oli peruttu, syyksi Parashinta.fi ilmoitti että kyseessä oli tekninen ongelma ja että oikea hinta oli 'huomattavasti' korkeampi. Kirjoitin heille vastauksen koska katsoin että parashinta.fi oli kuitenkin velvollinen toimittamaan minulle tilatut suorittimet sovittuun hintaan.

Parashinta vastasi pari päivää myöhemmin jossa he myönsivät että kyseessä oli päivitysvirhe joskin eivät edelleenkään halunneet toimittaa tilausta vedoten siihen että olisivat joutuneet itse maksamaan välistä vaikka samassa viestissä totesivat että virhe oli myös saattanut olla maahantuojan aiheuttama. Viestin lopussa he painoittivat että heidän toimitusehdoissa (joita hyväksymättä siis ei heiltä voida tilata, toisin sanoen ovat yksipuolisesti laadittuja) sanotaan että yrityksellä on oikeus peruuttaa tilaus jos niin haluavat ja että nämä ehdot ovat heidän lakimiehien tarkistamat. Toteavat lopuksi että on (miltei) turha valittaa hintatietojen muutoksista koska yrityksellä on niihin oikeudet ja että kuluttajasuojalaissa tässäkohtaa aukkoja.

Olin hieman hämmästynyt tästä viestistä, lähinnä viimeksimainitusta kohdasta koska se mielestäni antoi sellaisen kuvan että kaupalla oli melko vapaat kädet käsitellä asiakkaiden tilauksia miten sattui, joten päätin tarkistaa asian. Luin Finlexistä tuon 1978 laaditun kuluttajalain läpi ja tulkitsin asian eri tavalla kuin mitä Parashinta.fi oli kuvaillut. Soitin lisäksi kuluttajavirastolle kuvaillen heille mahdollisimman tarkoin tapausta ja sain vahvistuksen että tässä tapauksessa vahinko laskettaisiin kaupan kannettavaksi. Lisäksi puhelinkeskustelun aikana Kuluttajaviraston henkilö toi esiin heidän laatiman ohjeeseen yrityksille, tuo oleellinen osa löytyy viimeisellä sivulla Sitovat Tarjoukset/Internet Markkinointi-kohdasta. Seuraavat kohdat olivat heidän kannanotossa ne oleelliset faktat:

  • Tuote kuuluu sellaiseen tuoteryhmään jonka hinta voi muuttua hyvinkin rajusti, tässä tapauksessa oli markkinoilta poistuva tuote
  • Hinta oli ollut julkisesti jo pitkään sama
  • Kaupan laatima ostosopimus oli mielivaltaisesti laadittu yksipuolisesti ja siten kohtuuton
  • Hintaero ei ollut merkittävä ja tuotetta myytiin samassa hintaluokassa toisessakin verkkokaupassa
  • Maahantuoja oli toimittanut tuotetta ko. hintaan.
Kirjoitin sitten Parashinta.fi:lle uuden viestin jossa toin esiin nämä seikat.

Parashinta.fi sähelsi hieman tässäkohtaa, heillä ilmeisesti useampi henkilö lukee samoja viestejä, liekö sitten heillä käytössä pop3 tms. Vastaukseni tuohon ja hetiperään heidän jatko. Sinänsä ei mitään uutta, toistavat vain etteivät voi toimittaa koska en voi edes kuvitella kuinka paljon kustannuksia koituisi heille jos he möisivät minulle nuo suorittimet, hmmm...
Mielenkiintoisin kappale on tietenkin tuo viimeinen jossa (minun mielestäni) viitataan kohtuu selvästi että jos ei tämä asia nyt saada lopetettua heidän haluamalla tavalla niin saisin odottaa niitä rahojani pitkäänkin. Erittäin ystävällistä jopa, joten kyselin sitten olivatko he vakavasti tuota kantaa, muutenkin tuo heidän viestinsä antoi kyllä niin mielenkiintoisen kuvan heidän tavasta käydä kauppaa.

Ja kas, seuraavana päivänä taas heiltä uusi viesti, ilmeisesti toisen henkilön kirjoittamana. Täytyy muuten tässävaiheessa huomauttaa tuosta että kukaan yrityksestä olleista henkilöistä ei ollut missään vaiheessa tunnistautunut itsenään vaan kaikki viestit ovat vain yrityksen nimellä allekirjoitettuja.

Sangen mielenkiintoista että toisessa kappaleessa väittävät lopettaneensa tuon tuotteen myyntiä, kenties heidän pitäisi vaihtaa sitten sivujen ylläpitäjää koska ainakin tätä kirjoittaessa (23.10.2005) tuo samainen suoritin löytyy edelleen heidän komponenttiluettelosta, ja ilmoitetaan vieläpä toimituspäiväkin. Tässävaiheessa päätin sitten lopettaa tämän. Parashinta.fi selkeästi olettaa voivansa pompotella asiakkaita miten haluavat piittaamatta kuluttajaviranomaisista ja tulkiten itse Suomen lakia miten haluavat, joten lähetin heille viimeisen sähköpostin.

Lisätietoa ja linkkejä

Päivitetty 26.10.2005: Tarkennukset kuluttajaviraston seikkoihin.

Copyright (c) Paul-Erik Törrönen unless explicitly mentioned otherwise

Masseter koirakoulu

Vempain Publishing System